Konspekt lekcji biologii dla klasy 2 gimnazjum
Nauczyciel: Magdalena Stecka
Klasa: II gimnazjum
Data: 26.09.2012
Przedmiot: Biologia
Dział programowy: Aparat ruchu
Temat: Budowa, rodzaje i znaczenie kości.
Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z budową , rodzajem oraz znaczeniem kości.
Cele szczegółowe:
- Wiadomości:
- Uczeń zna funkcje szkieletu
- Uczeń zna podział aparatu ruchu
- Uczeń wie na czym polega współdziałanie aparatu ruchu biernego i czynnego
- Uczeń wie czego składa się szkielet osiowy, kończyn i obręczy
- Uczeń zna kształty i rodzaje kości
- Uczeń poznaje funkcje kości w zależności od kształtu
- Uczeń poznaje budowę fizyczną i chemiczną kości
- Umiejętności
- Uczeń umie wytłumaczyć w jaki sposób część bierna i czynna aparatu ruchu współdziałają ze sobą
- Uczeń umie wskazać na szkielecie : szkielet osiowy, kończyn i obręczy
- Uczeń umie powiązać kształty i rodzaje kości z ich funkcjami
- Uczeń potrafi opisać budowę fizyczną oraz chemiczną kości
- Postawa
- Nauczyciel wzbudza zainteresowanie uczniów przekazywaną wiedzą
- Uczeń wykazuje zainteresowanie tematem
- Uczeń aktywnie bierze udział w dyskusji
Metody:
Pogadanka, dyskusja, prezentacja multimedialna, notatka do zeszytu, Quiz
Środki dydaktyczne:
Podręcznik, notatka do zeszytu, prezentacja multimedialna, Quiz
Przygotowanie do zajęć:
Nauczyciel przygotowuje dla uczniów prezentację multimedialną , rzutnik i planszę, notatkę do zeszytu oraz Quiz
Przebieg lekcji:
- Faza wprowadzająca
- Stworzenie ładu zewnętrznego i wewnętrznego. Sprawdzenie listy obecności
- Nauczyciel informuje uczniów o celu lekcji, którym będzie poznanie budowy szkieletu
- Uczniowie słuchają i zapisują temat lekcji.
- Nauczyciel uruchamia prezentację na podstawie której będą prowadzone zajęcia
- Faza realizacyjna
- Nauczyciel pyta z ilu kości składa się szkielet. Uczniowie odpowiadają i zapisują w zeszycie
- Nauczyciel prosi uczniów o podanie funkcji szkieletu. Uczniowie wymieniają i zapisują w zeszycie.
- Nauczyciel omawia podział aparatu ruchu oraz na czym polega współdziałanie jego części.
- Uczniowie wklejają do zeszytu schemat z podziałem aparatu ruchu (załącznik 1 )
- Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie części szkieletu osiowego, kończyn i obręczy.
- Nauczyciel wymienia kształty i rodzaje kości.
- Uczniowie podają przykłady oraz funkcje każdego z rodzajów kości. Zapisują w zeszycie.
- Nauczyciel przedstawia fizyczną i chemiczną budowę kości.
- Uczniowie rysują kość i zaznaczają jej części w zeszycie, zapisują notatkę na temat poszczególnych części kości oraz jej budowy chemicznej
- Nauczyciel zaprasza uczniów do Quizu.
- Uczniowie odpowiadają na pytania
- Faza podsumowująca
- Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
- Nauczyciel podsumowuje zajęcia.
Załącznik 1
Notatka do zeszytu.
- Szkielet dorosłego człowieka składa się 206 – 208 kości
- Funkcje szkieletu:
- Dźwiganie ciężaru ciała
- Nadawanie organizmowi wielkości i kształtu
- Ochrona narządów przed urazami
- Wytwarzanie komórek krwi
- Gromadzenie substancji mineralnych
- Rodzaje kości:
- Kości długie – umożliwiają poruszanie np. kość ramienna, kość udowa
- Kości krótkie – odporne na złamania Np. kości nadgarstka, kości stępu
- Kości płaskie – pełnią funkcje ochronne np. mostek, łopatka , kości miednicy
- Kości różnokształtne – np. młoteczek, kręgi kręgosłupa
- Okostna –odżywia, dotlenia i regeneruje kości w przypadku złamania.
- Szpik kostny – galaretowata substancja, która wypełnia jamę szpikową. U dorosłych wyróżniamy 2 rodzaje :
- Czerwony szpik kostny – powstają w nim komórki krwi i płytki krwi. Tutaj magazynowane jest żelazo
- Żółty szpik kostny – składa się z tkanki tłuszczowej
- Tkanka chrzęstna –Chroni nasady kości przed ścieraniem.
- Budowa chemiczna kości:
- Związki mineralne : związki wapnia i fosforu → nadają kości sztywność i twardość
- Związki organiczne: osseina → nadają kościom elastyczność oraz odporność na zniekształcenia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz